دیابت بزرگترین علت نارسایی کلیوی در جهان غرب

 21 نوامبر 2016- دکتر Roy Zentاز دانشکده‌ی پزشکی Vanderbiltدر تنسی که ریاست نشست ویژه در کنفرانس سالانه‌ی جامعه‌ی نفرولوژی آمریکا را به عهده  داشت، گفت: دیابت بزرگترین علت بیماری کلیوی مرحله‌ی نهایی (نارسایی کلیوی) در جهان غرب" است. کنفرانس سالانه‌ی جامعه‌ی نفرولوژی آمریکا هفته‌ی گذشته در شیکاگو برگزار شد و شامل مجموعه ‌ای از سخنرانی‌ها  در مورد دیابت در طی هفته‌ی کلیه، در سال 2016 بود.

موضوعات مورد بحث شامل: ابتلا به دیابت، تکنیک‌های نوظهور برای افزایش سلولهای تولید کننده‌ی انسولین، نقش بافت چربی در مقاومت به انسولین و درمانهای فعلی و بالقوه‌ی در حال ظهور بود.

 دکتر Zentگفت: دیابت در واقع یک موضوع فرعی در نشست امسال بود که بزرگترین علت بیماری کلیوی مرحله‌ی نهایی، بویژه در جهان غرب است، ما در تلاش هستیم تا بر درمان این بیماری و جلوگیری از تأثیرات آن بر کلیه‌ها تمرکز کنیم.

 نتایج بدست آمده از کارآزماییLEADER  در این کنفرانس به اشتراک گذاشته شد. در این  کارآزمایی نتایج بیماریهای کلیوی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تحت درمان liraglutide(ویکتوزا) بررسی گردید.

در این تحقیق بیش از 9000 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 که تحت درمان با داروی لیراگلوتاید یا پلاسبو بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. خطر اختلال عملکرد کلیه‌ها و مرگ ناشی از بیماری با مصرف داروی لیراگلوتاید در این مطالعه، تا 21 درصد کاهش یافت.

محققان کارآزماییLEADER  نتیجه‌گیری نمودند که افزودن داروی لیراگلوتاید به مراقبت‌های استاندارد دیابت،  پیشرفت بیماری نفروپاتی دیابتی را کند می‌کند.

هفته‌ی کلیه‌ی 2016، بزرگترین نشست نفرولوژی در نوع خود بود، بیش از 13 هزار فرد متخصص در این کنگره شرکت داشتند و در مورد آخرین یافته‌های خود در تحقیقات کلیه بحث کرده و در جلسات آموزشی شرکت کردند.

امسال، سازمان برگزار کننده‌ی این نشست" جامعه‌ی نفرولوژی آمریکا" پنجاهمین سالگرد تاسیس خود را جشن گرفت.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/nov/diabetes-named-biggest-cause-of-kidney-failure-in-western-world-95195875.html

زماآ